Kardinál Müller: „Nie tradícia, ale progresivizmus rozdeľuje Cirkev“
3. novembra 2025
Krátke správy
Kardinál Gerhard Ludwig Müller, bývalý prefekt Kongregácie pre náuku viery, varoval, že súčasné rozdelenie v Cirkvi nepochádza od obhajcov katolíckej tradície, ale z progresivizmu – ideológie, ktorá podľa jeho slov vyprázdňuje z viery z jej doktrinálny obsah.
V rozhovore s Raymondom Arroyom v relácii The World Over na EWTN Müller reagoval na nedávne slová pápeža Leva XIV., ktorý hovoril o „škodlivom napätí medzi tradíciou a modernou Cirkvou“. Nemecký kardinál oponoval, že skutočný rozkol nepochádza od tých, ktorí milujú tradíciu, ale od tých, ktorí tradíciu pohŕdavo odmietajú v mene údajného pokroku.
Progresivizmus je ideológia, ktorá rozdeľuje Cirkev
Kardinál Müller upozornil, že v niektorých cirkevných kruhoch je podporovaná nová interpretácia morálnej náuky – najmä v otázkach manželstva a sexuality – pod zámienkou „inkluzívnej pastorácie“. Ako príklad uviedol požehnávanie homosexuálnych párov, ktoré umožňuje dokument Fiducia supplicans, pričom tento čudný morálny kompromis dokumentu nie je zlučiteľný so zjavenou pravdou.

zdroj: snímka obrazovky, youtube.com
Podľa kardinála Müllera práve tento smer predstavuje skutočné cirkevné rozdelenie: „To, čo rozdeľuje Cirkev, nie je tradičná omša ani veriaci, ktorí ju milujú, ale tí, ktorí relativizujú sviatosti a apoštolské učenie.“ Pripomenul, že katolícka tradícia nie je prekážkou pokroku, ale jedným z troch neoddeliteľných pilierov viery, spolu so Sv. Písmom a Magistériom.
Zbytočný boj proti tradičnej omši
Na otázku o nepriateľstve voči tridentskej omši kardinál odpovedal, že neexistuje žiadny teologicky pevný základ pre obmedzenia, ktoré zaviedol Vatikán. Podľa neho tí, čo sa usilujú obmedziť slávenie tradičného rítu „sa skrývajú za autoritu bez toho, aby predložili teologicky platný dôvod“. Kardinál Müller ľutuje, že liturgia sa stala ideologickým bojiskom, hoci bohoslužba má byť priestorom, kde sa celá Cirkev spája v adorácii Boha.
V tejto súvislosti kardinál Müller rázne odmietol vyjadrenia kardinála Blasea Cupicha, arcibiskupa Chicaga, ktorý nedávno povedal, že tradičná omša je „divadlo“. Nemecký kardinál označil tieto slová za „nepodložené a urážlivé“ a pripomenul, že celé stáročia pápeži, biskupi a svätí slávili ten istý obrad s úctou a vierou. „Nedá sa tvrdiť,“ zdôraznil, „že pastieri Cirkvi, ktorí slávili túto liturgiu, mali záujem o divadlo. Také tvrdenie nemá teologický základ.“ A dodal, že pohľad, aký prezentuje kardinál Cupich znehodnocuje posvätný zmysel liturgie a zrádza kontinuitu viery, pretože premieňa svätú omšu na záležitosť vkusu alebo módy, namiesto toho, aby svätá omša zostala ústredným aktom adorácie živého Boha. Podľa kardinála Cupichove slová „hľadajú titulky, nie serióznu doktrinálnu reflexiu“.
Cirkev v nebezpečenstve relativizmu
Počas rozhovoru kardinál Müller komentoval aj nedávne medzináboženské slávnosti vo Vatikáne pri príležitosti výročia dokumentu Nostra aetate, na ktorých zazneli aj hudby a tance východného pôvodu, často s rituálnym podtextom. Kardinál varoval pred nebezpečenstvom falošného ekumenizmu, ktorý zotiera doktrinálne rozdiely a vyvoláva dojem, že „všetky náboženstvá sú si rovné“.
Kardinál upozornil, že relativizmus získava v Cirkvi čoraz väčší priestor, najmä vtedy, keď sa prijímajú symbolické gestá, ako napríklad inštalácia modlitebného koberca pre moslimov vo Vatikánskej knižnici, ktoré mätú veriacich. Takéto gestá, povedal, islam interpretuje ako znak kultúrnej a náboženskej podriadenosti. „Problémom nie je dialóg s inými náboženstvami, ale strata vedomia katolíckej viery,“ vyhlásil. „Keď Cirkev prestane vyznávať, že Kristus je jediný Spasiteľ, začne sa rozplývať v dominantnej kultúre.“
Obrana pravdy proti ideológii
Kardinál Müller zdôraznil, že katolicizmus nemožno redukovať na politický smer, ani na kultúrnu senzibilitu. V protiklade k „teologickému progresivizmu“ vyzdvihol vernosť apoštolskej viere ako jedinú záruku jednoty.
Podľa kardinála tí, ktorí sa prezentujú ako jej moderní obnovitelia, sú v skutočnosti tí, ktorí vnucujú ideologické myslenie cudzie Evanjeliu. „Skutočný pokrok v Cirkvi,“ zdôraznil, „nespočíva vo vymýšľaní novej doktríny, ale v plnšom prežívaní prijatej pravdy.“
Čo dodať na záver?
Skutočne, pravdepodobne len progresívnemu a modernistickému tajtrlíkovi je potrebné vysvetľovať základné dogmy a axiómy katolíckej viery. Tradícia nie je zvyk, ale prameň Zjavenia. Tradícia je samotný hlas Krista znejúci v Cirkvi. Je dôkazom Cupichovej teologickej nekompetentnosti, že túto jednoduchú pravdu nechápe a odmieta.
Progresivizmus nie je len morálny problém, ale je to doslova metafyzický omyl. Predstava, že sa pravda mení spoločne so svetom je nesprávna. Pravda sa nestáva novou, len ju môže človek lepšie chápať. Nemôže ju však meniť. Kardinál Müller v prípade modernistov a progresívcov hovorí o vyprázdňovaní viery. Tradičný teológ typu Bellarmína či Suareza by asi povedal, že v prípade progresívnych a modernistických tvrdení ide o rozpustenie substancie pravdy v marazme modernistických a progresívnych nesprávnych tvrdení a názorov.
Čo sa týka falošného ekumenizmu presadzovaného za každú cenu, platí že niet jednoty bez pravdy a ani pokoja bez spravodlivosti. Kristus ako Logos je forma každej jednoty a náboženský relativizmus ničí logickú aj soteriologickú štruktúru katolíckej viery.
Ako naznačili moji obľúbení Bellarmín a Suarez – tradícia je hlasom Krista v Cirkvi a Kristova Pravda sa nemení, aj keď sa človek mení. Tí, čo bránia tradíciu nerozdeľujú Cirkev, ale rozdeľujú ju tí, čo odmietajú tradíciu. A je smutné, ak pastieri ako Cupich nevedia, čo je Pravda, rovnako ako to nevedel Pilát Pontský.
Na záver na zamyslenie pár slov z Evanjelia sv. Matúša: 15 Chráňte sa falošných prorokov: prichádzajú k vám v ovčom rúchu, ale vnútri sú draví vlci. 16 Poznáte ich po ovocí. Veď či oberajú z tŕnia hrozná alebo z bodliakov figy? 17 Tak každý dobrý strom rodí dobré ovocie, kým zlý strom rodí zlé ovocie. 18 Dobrý strom nemôže rodiť zlé ovocie a zlý strom nemôže rodiť dobré ovocie. 19 Každý strom, ktorý neprináša dobré ovocie, vytnú a hodia do ohňa. 20 Teda po ich ovocí ich poznáte. (Mt 7,15–20)
Branislav Krasnovský
Zdroj: InfoVaticana.com, titulný obrázok, zdroj – snímka obrazovky, youtube.com
PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS
Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:
Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!




