Je Judáš skutočne zatratený? Súčasní teológovia a Sväté písmo (1. časť) -

Je Judáš skutočne zatratený? Súčasní teológovia a Sväté písmo (1. časť)

Jakub Tužinský
17. septembra 2024
  Cirkev História  

Jednou z diskutovaných tém dnešnej doby je, či Judáš bol alebo nebol zatratený. Z úst mnohých teológov, aj zneistených laikov, zaznieva odpoveď: „Nevieme na to odpovedať“, alebo „O nikom, ba ani o Judášovi nemôžeme vyhlásiť, že bol zatratený.“

Toto môže človeka viesť k záveru, že: „Ak by mohol byť aj Judáš spasený, tak potom sa niet čoho báť.“ A to najmä vtedy, keď to začuje z úst predstavených Cirkvi. Odpoveď na túto otázku sa v skutočnosti ukazuje ako veľmi zásadná, pretože ak by bola pravda, že Judáš nebol zatratený, tak potom bude pravdepodobne naozaj každý spasený, pretože kto okrem Judáša a samotného Antikrista bude medzi ľuďmi zodpovedný za väčšie zlo? A ak by bol spasený „syn zatratenia“, tak kto potom by ešte mohol byť zatratený? A ak kresťania (hoci aj podvedome) (u)veria, že bol spasený, tak ovocím je nesmierna vlažnosť, strata Božej bázne a úpadok viery. Veď predsa: „Ak je bez pokánia spasený Judáš, tak nemusím robiť pokánie ani ja a aj tak sa spasím.“

Vzhľadom na vyššie uvedené budem v tomto článku rozoberať, čo hovoria dnešní teológovia o Judášovi a čo o ňom hovorí Sväté Písmo, aby sme mohli pokročiť v hľadaní pravdy, ktorá jediná vyslobodzuje (Jn 8,32). V nasledujúcom článku sa dozvieme, čo nás o Judášovi učia Cirkevní Otcovia, Cirkevní Učitelia a iní svätí.

Judáš odchádza z Poslednej večere
zdroj: flickr.com, Lawrence OP

Súčasní teológovia o Judášovi:

Hans Urs von Balthasar, kňaz, teológ

Kniha: Odvážime sa dúfať, že všetci ľudia budú spasení? S krátkym diskurzom o pekle.

V knihe vyjadruje názor, že sa všetci spolu stretneme v bode Omega a peklo bude prázdne. Smeruje tak k tvrdeniu, že všetci budú spasení – teda aj Judáš.

Ján Búc, kňaz, riaditeľ TV LUX

TV LUX – Duchovná poradňa – Slobodná vôľa (11:54 – 12:01min) – 02. apríla 2017

Či Judáš je alebo nie je zatratený? Ja na to neviem odpovedať. Neviem, či je zatratený alebo nie je. Keď prídeme do neba, budeme to vidieť.“ (http://www.tvlux.sk/archiv/play/11932)

Thomas Williams, kňaz, Legionári Krista, aj s citátom pápeža Jána Pavla II.

Rozhovor pre časopis ZENIT:

Historicky, mnohí si mysleli, že Judáš je pravdepodobne v pekle kvôli Ježišovmu ťažkému obvineniu Judáša: „Bolo by pre neho lepšie, keby by sa nikdy nebol narodil,“ ako hovorí v Matúšovi 26,24. Ale ani tieto slová neposkytujú presvedčivé dôkazy o jeho osude. Vo svojej knihe z roku 1994, Prekročiť prah nádeje, pápež Ján Pavol II. napísal, že „Ježišove slová“ neuvádzajú s určitosťou večné zatratenie.“ http://rorate-caeli.blogspot.com/2015/03/damned-lies-on-destiny-of-judas-iscariot.html#sthash.7HpznheT.dpuf

Pápež František

1. Judáš za svoju samovraždu až tak nemohol (Vatikán/Castelnuovo di Porto, 25. marca 2016)

„Gestá hovoria viac než obrazy a slová. Gestá… V tomto Božom slove, ktoré sme čítali sú prítomné dve gestá: Ježiš, ktorý slúži, umýva nohy… On, ktorý bol „hlavou“, umýva nohy druhým, svojim spoločníkom, tým najmenším. Gesto. Druhé gesto: Judáš, ktorý ide k Ježišovým nepriateľom, k tým, ktorí nechcú pokoj s Ježišom, aby vzal peniaze, ktorými ho zradil, tých tridsať strieborných. Dve gestá. Aj dnes, tu, sú tu dve gestá. Toto: my všetci pospolu, moslimovia, hinduisti, katolíci, kopti, evanjelici, avšak bratia, deti toho istého Boha, ktorí chceme žiť v mieri, integrovaní. Gesto. Pred troma dňami, gesto vojny, ničenia v jednom európskom meste, (gesto) ľudí, ktorí nechcú žiť v mieri. Za tým gestom však, tak ako za tým Judášovým, boli iní. Za Judášom boli tí, ktorí dali peniaze, aby bol Ježiš vydaný.Za „oným“ gestom sú výrobcovia, priekupníci zbraní, ktorí chcú krv, nie pokoj; ktorí chcú vojnu, nie bratstvo. Dve gestá, to isté: Ježiš umýva nohy, Judáš zapredáva Ježiša za peniaze. Vy, my, všetci spoločne, rôzne náboženstvá, rozličné kultúry, ale deti toho istého Otca, bratia. A tam, tí úbožiaci, čo kupujú zbrane, aby zničili bratstvo. Dnes, v tejto chvíli, keď urobím to isté Ježišovo gesto umývania nôh vám dvanástim, my všetci robíme gesto bratstva, a my všetci hovoríme: „Sme odlišní, sme rôzni, máme rôzne kultúry a náboženstvá, ale sme bratia a chceme žiť v mieri.“ http://sk.radiovaticana.va/news/2016/03/27/p%C3%A1pe%C5%BE_hovoril_migrantom_na_zelen%C3%BD_%C5%A1tvrtok_o_dvoch_gest%C3%A1ch/1217986

Giotto di Bondone (medzi 1304 a 1306), Judášov bozk v Getsemanskej záhrade
zdroj: wikimedia commons

2. Milosrdenstvo s Judášom (Vatikán, 03. októbra 2016)

„Rád hovorím o tom, … že v Kostole sv. Márie Magdalény vo Vézelay (Francúzsko) … je krásna hlavica približne z 13. storočia. V stredoveku sa robili katechézy pomocou sôch katedrál. Na jednej strane hlavice je obesený Judáš s vyplazeným jazykom, vypadnutými očami, a na druhej strane hlavice je Ježiš, Dobrý pastier, ktorý ho berie a nesie so sebou. A keď sa dobre pozrieme na Ježišovu tvár, na jednej strane Ježišových pier je smútok, ale s malým úsmevom spoluúčasti na druhej strane.Oni pochopili, čo je milosrdenstvo! S Judášom!http://sk.radiovaticana.va/news/2016/10/03/tla%C4%8Dov%C3%A1_konferencia_p%C3%A1pe%C5%BEa_franti%C5%A1ka_po%C4%8Das_letu_z_baku/1262595

3. Tajomstvo Judáša (Vatikán, 17. júna 2016)

A tu odbočím. Dostal sa mi do rúk obrázok – určite ho poznáte – hlavice Baziliky sv. Márie Magdalény vo Vézelay na juhu Francúzska, kde sa začína „Cammino“ – púť do Santiaga, je tam na jednej strane Judáš, obesený s jazykom trčiacim z úst, a na druhej strane hlavice je Ježiš Dobrý pastier, ktorý ho nesie na chrbte a nesie ho so sebou. Toto je záhada. No títo stredovekí ľudia, ktorí vyučovali katechézu cez zobrazenia postáv, chápali tajomstvo Judáša.“ http://sk.radiovaticana.va/news/2016/06/17/slov%C3%A1_p%C3%A1pe%C5%BEa_franti%C5%A1ka_pri_otvoren%C3%AD_kongresu_r%C3%ADmskej_diec%C3%A9zy/1238100

4. Judáš je kajúcnik (11. apríla 2016)

Je mi zle, keď čítam ten krátky úryvok z evanjelia podľa Matúša (Mt 27,3-10), keď kajúcny Judáš ide k veľkňazom a vraví: „Zhrešil som“… a odovzdá im mince. „Čo nás do toho!“ – hovoria oni takto – „To je tvoja vec!“ Zatvorené srdce pred týmto kajúcim chudákom, ktorý nevedel, čo robiť. „To je tvoja vec.“ A išiel sa obesiť. A čo robia oni, keď Judáš odchádza, aby sa obesil? Zhovárajú sa a povedia: „Úbohý človek“? Nie. Hneď o peniazoch: „Tieto peniaze sú za cenu krvi, nemôžu vojsť do Chrámu“ … pravidlo to a to… zákonníci!“ Pápež František pokračuje: „Im nezáleží na živote dotyčného človeka, nezáleží im na Judášovej ľútosti: evanjelium hovorí, že sa vrátil ako kajúcnik. Záleží im len na ich schéme zákonov, na množstve slov a vecí, čo skonštruovali. A to je tvrdosť ich srdca. Je to tvrdosť srdca, pochabosť srdca týchto ľudí, ktorí keďže nemohli odolať Štefanovej pravde, idú hľadať svedectvá, falošných svedkov, aby ho odsúdili.“ http://sk.radiovaticana.va/news/2016/04/12/rann%C3%A1_hom%C3%ADlia_zatvoren%C3%A9_srdce_ods%C3%BAdi_%C4%8Dloveka_v_mene_litery/1221904

Možný pôvod takéhoto zmýšľania

1. Origenespodivne predpokladal, že Judáš sa obesil, aby hľadal Krista v druhom svete a požiadal o jeho odpustenie (In: Matúš, Traktát XXXV).
2.
Ofitignostická sekta (2. stor.) si ctila Judáša ako aktívneho účastníka Božieho plánu spásy (bez Judášovej zrady by neprišlo k ukrižovaniu Ježiša a ani k jeho následnému zmŕtvychvstaniu).
3.
Evanjelium podľa Judášapodľa tohto apokryfného evanjelia mal Judáš svojím činom spoluúčasť na našej spáse.
4. Historicko-kritická teológiaide o teológiu, ktorá relativizuje a spochybňuje autoritu Svätého písma i posvätnej Tradície.
5.
Pozitívna medializácia Judáša (Ježiš Kristus Superstar, Syn Boží (2014), rôzne články a knihy a pod.)

Freska zo 16. storočia zobrazujúca vyplatenie Judáša 30 striebornými
zdroj: wikimedia commons

Etymológia Judášovho mena

Etymologický pôvod a význam mena Judáš Iškariotský uvádzame z dôvodu, že nám môže priniesť zaujímavý pohľad k otázke Judášovej spásy.

Význam Judášovho mena – grécka forma mena Júda (Jehuda) – „Ten, ktorý chváli.“

Význam Judášovho priezviska – pokiaľ ide o genézu Judášovho prívlastku, sú najrozšírenejšie tieto hypotézy (https://pl.wikipedia.org/wiki/Judasz_Iskariota):

1. Odvodzuje sa o miesta pôvodu Judáša – mesto Keriot (južná Judea – (Joz 15,25); z hebr. אש קרת – muž z Kariotu; tento pohľad potvrdzuje aj to, že bol nazývaný synom Šimona Iškariotského (Jn 13,26); podľa tejto teórie by bol Judáš jediný apoštol, ktorý nepochádzal z Galiley.
2. Spojený je zo slovom sicarius, čo by znamenalo, že Judáš mal kontakt s krajnou odnožou zelótov (horlivcov) (pohľad odmietaný či prijímaný za najpravdepodobnejší) avšak ešte pravdepodobnejšie je skomolenie tohto latinského slova „sicarius“ – vrah, zabijak (https://www.britannica.com/biography/Judas-Iscariot).
3. Pochádza z aramejského slova iškarija (klamár) – tento prívlastok mu bol zrejme udelený až kresťanskou tradíciou.

Sväté písmo o Judášovi

Žalm 109 – prorocký žalm o Judášovi (to vieme podľa Sk 1,20, kde bol citovaný 8. verš ako naplnenie proroctva)

Bože, chvála moja, nemlč, lebo sa proti mne otvorili ústa hriešnika a ústa podvodníka. Hovoria proti mne lživým jazykom, zahŕňajú ma nenávistnými rečami a napádajú ma bez príčiny. Za moju lásku broja proti mne; ale ja sa modlím. Zlom sa mi odplácajú za dobré a nenávisťou za lásku. Postav nad neho hriešnika. Žalobca nech stojí po jeho pravici. 

6 Z hebr. orig. – „Ustanov nad neho/Postav oproti nemu zlého (muža)/muža neprávosti. Satan nech stojí po jeho pravici.“

Keď ho budú súdiť, nech vyjde ako odsúdený a jeho modlitba nech mu bude hriechom. Jeho dní nech je čím menej a jeho úrad nech prevezme iný. Jeho deti nech ostanú sirotami a vdovou jeho manželka. Jeho synovia nech sa voslep túlajú a nech žobrú, nech ich vyženú z ich spustošených príbytkov. Nech ho úžerník oberie o celý majetok a plody jeho práce nech rozchvacujú cudzí. Nech mu nik nepreukáže milosrdenstvo a nech sa nik nezľutuje nad jeho sirotami. Jeho potomstvo nech vyhynie, nech je vytreté v ďalšom pokolení ich meno. Pán nech pamätá na neprávosť jeho otcov a hriech jeho matky nech sa nezotrie. Pán nech ich má stále pred očami a nech vyhladí ich pamiatku zo zeme. Za to, že mu ani nenapadlo byť milosrdným, ale prenasledoval bedára a žobráka a skľúčeného v srdci chcel usmrtiť. Miloval kliatbu, nech ho teda postihne; nechcel požehnanie, nech sa teda vzdiali od neho. Preklínanie si obliekal sťa odev, nech vojde do jeho vnútra ako voda a do jeho kostí ako olej. Nech mu je šatou, ktorou sa odeje, a pásom, ktorým sa vždy opáše. Tak nech Pán odplatí tým, čo na mňa žalujú a zle hovoria proti mne.“ 

Judáš pred Sanhedrinom – vracia strieborné, peniaze hádže na zem
zdroj: wikimedia commons

Evanjeliá o Judášovi

Bol zlodej – (Jn 12,5–6): – „Prečo nepredali tento olej za tristo denárov a nerozdali ich chudobným?“ Lenže to nepovedal preto, že mu šlo o chudobných, ale že bol zlodej. Mal mešec a nosil to, čo doň vkladali.“

Odišiel k veľkňazom a zradil Boha – (Mt 26,14–16): (Mk 14,10-11; Lk 22,3-6; Jn 13,27-30) –„Vtedy jeden z Dvanástich – volal sa Judáš Iškariotský – odišiel k veľkňazom a vyzvedal sa: „Čo mi dáte a ja vám ho vydám?“ Oni mu určili tridsať strieborných. A od tej chvíle hľadal príležitosť vydať ho.“

Bozkom zradil Boha – (Lk 22,48): – „Ježiš mu však povedal: „Judáš, bozkom zrádzaš Syna človeka?“

Ježiš označil Judáša za diabla – (Jn 6,70): – „Ježiš im odpovedal: „Nevyvolil som si vás Dvanástich?! A jeden z vás je diabol.“

Ježiš označil Judáša za nečistého – (Jn 13,10): – „Kto sa okúpal, potrebuje si umyť už len nohy a je celý čistý. A vy ste čistí, ale nie všetci.“

Ježiš označil Judáša za strateného a za syna zatratenia – (Jn 17,12): „Kým som bol s nimi, ja som ich zachovával v tvojom mene, ktoré si mi dal. Ochránil som ich a nikto z nich sa nestratil, iba synzatratenia, aby sa splnilo Písmo.“

Ježiš neoznačil Judáša za blahoslaveného – (Jn 13,17–18): – „Keď to viete, ste blahoslavení, ak podľa toho aj konáte. Nehovorím o vás všetkých. Ja viem, koho som si vyvolil…“

Judáš vytiahol pätu proti Ježišovi – (Jn 13,18): – „Ja viem, koho som si vyvolil, ale má sa splniť Písmo: „Ten, ktorý je môj chlieb, zdvihol proti mne pätu.“

Judáša posadol satan – (Lk 22,3): – „Tu vošiel satan do Judáša, ktorý sa volal Iškariotský a bol jedným z Dvanástich.“

Lepšie by mu bolo neexistovať ako zradiť Boha, beda – hrozba Pekla – (Mt 26,24): (Mk 14,21, Lk 22,22) – „Syn človeka síce ide, ako je o ňom napísané, ale beda človekovi, ktorý zrádza Syna človeka! Pre toho človeka by bolo lepšie, keby sa nebol narodil.“

Znak odsúdenia Judáša – (Jn 18,3–8): „Judáš vzal kohortu (480 vojakov, pozn. aut.) a sluhov od veľkňazov a farizejov a prišiel ta s lampášmi, fakľami a zbraňami. Ale Ježiš, keďže vedel všetko, čo malo naňho prísť, popodišiel a opýtal sa ich: „Koho hľadáte?“ Odpovedali mu: „Ježiša Nazaretského.“ Povedal im: „Ja som.“Bol s nimi aj zradca Judáš. Ako im povedal: „Ja som,“ cúvli a popadali na zem.(aj Judáš, pozn. aut.) Znova sa ich teda opýtal: „Koho hľadáte?“ Oni povedali: „Ježiša Nazaretského.“ Ježiš odvetil: „Povedal som vám: Ja som.“

Smrť Judáša
zdroj: timelessmoon.getarchive.net

Judášov koniec – (Sk 1,15–26):

15 „V tých dňoch vstal Peter uprostred bratov – bolo tam zhromaždených asi stodvadsať ľudí – a povedal: 16 „Bratia, muselo sa splniť Písmo, kde predpovedal Duch Svätý ústami Dávida o Judášovi, ktorý bol vodcom tých, čo zajali Ježiša; 17 patril do nášho počtu a dostal podiel na tej istej službe. 18 On nadobudol pole z odmeny za neprávosť.Spadol dolu, rozpukol sa a vyšli z neho všetky vnútornosti. (Ž 109,18) 19 Dozvedeli sa o tom všetci obyvatelia Jeruzalema, a preto pole nazvali vo svojej reči Akeldamach, to znamená Pole krvi. 20 Lebo v knihe Žalmov je napísané: „Jeho príbytok nech spustne a nech niet nikoho, kto by v ňom býval,“ (Ž 69,26) a: „Jeho úrad nech prevezme iný.“ (Ž 109,21).Treba teda, aby sa z týchto mužov, čo boli s nami celý čas, keď medzi nami žil Pán Ježiš, 22 počnúc Jánovým krstom až do dňa, keď bol od nás vzatý, aby sa jeden z nich stal s nami svedkom jeho zmŕtvychvstania.“ 23 A tak postavili dvoch: Jozefa, ktorý sa volal Barsabáš, s prímením Justus, a Mateja. 24 A modlili sa: „Pane, ty poznáš srdcia všetkých ľudí; ukáž, ktorého z týchto dvoch si si vyvolil, 25 aby zaujal miesto v tejto službe a apoštoláte, ktorým sa Judáš spreneveril, aby odišiel na svoje (vlastné ) miesto. 26 Potom im dali lósy a lós padol na Mateja. I pripočítali ho k jedenástim apoštolom.“

Čo k tomu ešte dodať? Snáď už len výzva, aby sme rozjímali nad slovami Písma a potom si aj môžete utvoriť záver… Ak však predsa len vo vás ostali ešte nejaké pochybnosti o Judášovom zatratení alebo, aby sme sa nepostavili len o prípadný súkromný výklad Písma, v druhej časti sa zoznámime s učením Cirkevných Učiteľov i Otcov.

(Pokračovanie)


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Neprítomnosť témy ženského diakonátu na Synode definitívne padla: Kardinál Fernádez požiadal účastníkov o príspevky k téme

Konzervatívni influenceri varujú pred filmom „Konkláve“, ktorý bude uvedený do kín už budúci mesiac

Orwellovská polhodinka nenávisti v Europarlamente: Všetci „slušní“ proti Viktorovi Orbánovi. Súťažilo sa o najangažovanejšieho eurohujera

Noví kardináli: Už nie Ázia a Afrika, ale Európa je na periférii Cirkvi