J. R. R. Tolkien, katolícky autor legendárneho „Pána prsteňov“, neznášal „Dunu“ F. P. Herberta. Ale prečo? -

J. R. R. Tolkien, katolícky autor legendárneho „Pána prsteňov“, neznášal „Dunu“ F. P. Herberta. Ale prečo?


12. apríla 2024
  Krátke správy

Druhý diel sfilmovaného románu Franka P. Herberta „Duna“ zožal v kinách fenomenálny úspech. Sám režisér Denis Villeneuve sa vyjadril, že už pripravuje tretí diel s názvom „Messiah“ – čiže „Mesiáš“, či „Spasiteľ“. J. R. R. Tolkien sa svojho času v jednom liste vyjadril, že mu román nie je dvakrát po chuti.

Nedávna „Duna: Časť druhá“ zaznamenala celosvetovo v kinách zárobok 665 miliónov dolárov, čím ešte o 200 miliónov zvýšila tržby prvého dielu. Romány – a filmy – sa radia do dnes populárneho žánru fantasy a rozprávajú príbeh vojvodu Paula Atreidesa, ktorý musí v ďalekej budúcnosti na púštnej planéte Arrakis preukázať, že je „vyvolený vodca“ tamojších národov. Diela sú pretkané termínmi z islamu ako „džihád“, či „Mahdí“. Režisér po úspechu už pripravuje tretí a posledný film z prostredia planéty Arrakis. Portál Digital Spy uvádza:

Spoločnosť Legendary –, ktorá produkovala prvé dva filmy Duna – 4. apríla 2024 potvrdila, že spolupracuje s Denisom Villeneuveom na vývoji tretieho filmu, ktorý má byť adaptáciou knižného pokračovania „Duna Vykupiteľ“ (angl. „Dune: Messiah“).“

Ilustračný obrázok, zdroj: fb Doug Rittenhouse

Len pripomenieme, že „Mahdí“ je skutočne postava z islamských proroctiev, ktoré hovoria, že ku koncu časov príde veľký moslimský dobyvateľ, potomok Mohameda, aby na svete nastolil „vládu mieru“ – čiže vládu islamu. Je teda séria Duna akousi alegóriou na vzostup tohto „islamského antikrista“? Samozrejme, autor nikdy nič také nepovedal nahlas, ale podobnosť je tu zjavná.

Kto však svoj názor na Dunu vyjadril (i keď v súkromnom liste) bol katolícky autor legendárnej trilógie „Pán prsteňov“ (a ďalších kníh zo Stredozeme) J. R. R. Tolkien. Istý fanúšik menom John Bush poslal Tolkienovi kópiu Duny rok po jej vydaní (1966), načo mu slávny spisovateľ v liste napísal:

Je nemožné, aby autor, ktorý ešte stále píše, bol spravodlivý voči inému autorovi, ktorý pracuje v rovnakom duchu. Aspoň ja si to myslím. V skutočnosti Dunu s istou intenzitou nemám rád a v tomto nešťastnom prípade je oveľa lepšie a najférovejšie voči inému autorovi mlčať a odmietnuť celú vec komentovať.

Autor Pána prsteňov nikdy nespomenul svoje dôvody prečo Dunu nemá rád, no tie sa porovnaním oboch diel dajú celkom dobre vytušiť. Mimoriadne zaujímavú analýzu oboch diel priniesol bloger Scott Mauldin na svojej stránke Whither the West?

Bloger si na uvedenej stránke všíma, že hoci oba romány zapadajú do kategórie fantasy, z filozofického hľadiska ide o úplne protipóly. Tolkien nám vo svojich dielach neustále hovorí „buďte jednoduchými, dobrými ľuďmi, ktorí konajú láskavé a dobré skutky“. Podľa Tolkiena je Zlom, keď sa niekto malými zlými skutkami pokúša dosiahnuť Dobro.

No a presne tu je hlavný rozpor s filozofiou hlavných protagonistov v Dune: tu napríklad jeden z protagonistov „brutálne utláča ľudstvo“ (píše bloger), koná „nespočetné skutky barbarstva a brutality“, aby „raz azda dosiahol možné Dobro“. „Inými slovami, účel svätí prostriedky,“ konštatuje Mauldin na stránke Whither the West? Mauldin ďalej ozrejmuje:

Filozofický nesúlad medzi Tolkienom a Hebertom sa dotýka mnohých sfér… Tolkien bol napríklad veľmi zbožným katolíkom, kým Herbert bol voči náboženským pravdám odmietavý alebo dokonca otvorene nepriateľský.

Vo svete Duny slúži náboženstvo ako mocný nástroj kontroly a manipulácie, pričom inštitúcie ako Bene Gesserit (nábožensko-politické spoločenstvo) ho využívajú na formovanie politických a spoločenských výsledkov – ústredné proroctvo (Lisan al Gaib) v pôvodnej knihe bolo skutočne úplne umelým výmyslom pre politické machinácie Bene Gesserit.“

Scott Mauldin na Whither the West? charakterizuje Tolkiena ako pred-modernistu, kým Herbert bol postmodernista. Prvému by sme mohli prisúdiť heslo: „Snažte sa o Dobro a ľudia to nazvú Veľkým“, kým druhý sa riadi princípom: „Snažte o Veľkosť a ľudia to nazvú Dobrom“.

Skrátka, rozdiel medzi Pánom prsteňov a Dunou je asi ako rozdiel medzi kresťanstvom a islamom. Nečudo teda, že Tolkien dielo Herberta nemal príliš v láske.

MG

Zdroj: Digital Spy, blog Whither the West?, titulný ilustračný obrázok, zdroj – fb Doug Rittenhouse


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Mária Magdaléna de’ Pazzi, panna a rehoľníčka

O Matke nášho Vykupiteľa

Sexualita ako subjektívny zážitok alebo ako súčasť objektívneho poriadku? O dvoch nezmysloch súčasnej liberálnej feministickej teológie

Seriál o spovedi a sviatosti pokánia podľa knihy biskupa Louisa Gastona de Ségur „Spoveď“, II. časť