Citovanie Božieho slova zo Svätého Písma ako „prejav nenávisti”? Kanadský politik vyzýva na trestanie kresťanov za citovanie zo Sv. Písma -

Citovanie Božieho slova zo Svätého Písma ako „prejav nenávisti”? Kanadský politik vyzýva na trestanie kresťanov za citovanie zo Sv. Písma


4. novembra 2025
  Krátke správy

Politik kanadskej Liberálnej strany Marc Miller vyhlásil v parlamente, že niektoré pasáže Biblie „šíria nenávisť“ kvôli ich postoju k sodomii. Okrem toho naznačil, že verejné citovanie týchto pasáží by malo byť trestne stíhané.

Kanadský parlament v Ottawe
zdroj: wikimedia commons

Počas štvrtkovej rozpravy v Ottave o predpisoch týkajúcich sa tzv. prejavov nenávisti Marc Miller, súčasný poslanec Dolnej snemovne Kanady a predseda Výboru pre spravodlivosť a ľudské práva, vyjadril názor, že argumenty založené na „dobrej viere“ sú neprijateľné v prípade kresťanov, ktorí sa odvolávajú na úryvky z Biblie, ktoré on osobne považuje za „nenávistné“.

„V Knihe Levitikus, Deuteronómiu a Liste Rimanom, sú aj iné pasáže, je jasne viditeľná nenávisť, napríklad voči homosexuálom,“ zdôraznil Miller. Slovom homosexuáli označuje poslanec Miller sodomitov a dodáva:

Nerozumiem, ako sa možno odvolávať na konanie v dobrej viere, ak sa niekto doslovne odvoláva na úryvok, v tomto prípade z Biblie. A existujú aj iné náboženské texty, ktoré hovoria to isté,“ povedal Miller. Predstaviteľ liberálov otvorene vyzval na kriminalizáciu odvolávania sa na podobné pasáže Svätého Písma vo verejnom priestore.

Diskusia sa týkala rozsahu pojmu „konanie v dobrej viere“, ktorý je súčasťou kanadského právneho systému a často tvorí základ obhajoby v prípadoch tzv. „zločinov z nenávisti“. Poslanec vyzval, aby sa z tejto právnej ochrany vylúčilo odvolávanie sa na Božie slovo.

Samozrejme, že v týchto textoch sú pasáže obsahujúce vyjadrenia poznačené nenávisťou. Nemali by byť využívané na podávanie žalôb, ani ako línia obhajoby a prokurátori by mali mať slobodu rozhodnúť o vznesení obvinenia,“ uviedol Miller.

Môže byť ale Božie slovo vnímané ako „prejav nenávisti“?

Poslanec kanadského parlamentu, Marc Miller
zdroj: wikimedia commons

Božie slovo nie je ľudský názor Vo Svätom Písme hovorí Boh cez ľudí a ľudským spôsobom. Sväté Písmo teda nie je produkt ľudskej ideológie ani kultúrneho predsudku, ale zjavená pravda, ktorú Boh zveril Cirkvi. Preto žiaden úryvok z Biblie nemôže byť právoplatne obvinený z „nenávisti“, lebo jeho pôvodcom je Boh, ktorý je Láska (1Jn 4,8). To, že sa to liberálovi Millerovi nepáči, je jeho problém.

Výroky o hriechu nie sú prejavom nenávisti, ale sú prejavom lásky k pravde V Písme sú jasné morálne súdy, napríklad o sodomii (Lv 18,22; Rim 1,26–27). Tieto texty neodsudzujú ľudí, ale konanie, ktoré odporuje prirodzenému zákonu a dôstojnosti človeka, ktorý je stvorený na Boží obraz. Sv. Augustín to vyjadril slovami: „Odmietaj hriech, miluj hriešnika.“ Takýto postoj nie je nenávisťou, ale aktom duchovného milosrdenstva – viesť hriešnika k pokániu. Podľa Katechizmu katolíckej Cirkvi (KKC 2357–2359) Cirkev učí, že homosexuálne konanie je ťažký hriech, ale osoby s touto náklonnosťou si zachovávajú plnú dôstojnosť a majú byť prijímané s rešpektom a láskou.

Pravda nie je diskriminácia Morálne pravdy sú nemenné, pretože sú zakorenené v Božej múdrosti. Ak spoločnosť označí hlásanie pravdy za nenávisť, stáva sa morálne relativistickou.

Sloboda, ktorá sa však vzdiali od pravdy sa mení na tyraniu. Práve tento stav hrozí v prípadoch, keď sa štát snaží právne sankcionovať citovanie Svätého Písma. Nenávisť šíri liberálny poslanec Miller.

Teologické dôsledky – zásah do slobody Cirkvi Z právneho hľadiska ide o útok na slobodu Cirkvi (libertas Ecclesiae), ktorá má od apoštolských čias právo „hlásať evanjelium všade, vždy a každému človeku“ (porov. Mt 28,19). Označiť Božie slovo za nenávistné znamená spochybniť samotný základ zvestovania, čo by bolo, z teologického hľadiska, formou rúhania.

Prirodzené právo a hranice sekulárneho zákonodarstva Podľa diela Tomáša Akvinského Summa Theologiae pozitívne právo štátu nesmie odporovať zákonu prirodzenému, ktorý má pôvod v Božom rozume. Ak štát trestá vyjadrenie Božieho zákona, stavia sa proti poriadku stvorenia. Takéto zákony síce môžu byť „legálne“, no nie sú legitímne, lebo odporujú objektívnemu morálnemu dobru.

Biblický precedens – apoštoli pred Veľradou Keď Veľrada (sanhedrin) zakázala apoštolom hlásať Krista, Peter odpovedal: „Boha treba viac poslúchať ako ľudí“ (Sk 5,29). Podobne aj dnes by veriaci nemohli uznať zákon, ktorý zakazuje ohlasovať pravdu o hriechu.

Hermeneutika lásky verzus hermeneutika ideológie Moderný sekularizmus často číta Bibliu ako politický text, nie ako teologické zjavenie. Tým pádom sa moralita zamieňa za ideológiu a láska za toleranciu bez pravdy. Cirkev však hlása, že pravá láska bez pravdy prestáva byť láskou (pápež Benedikt XVI).

Nebezpečenstvo trestného stíhania teológie Ak by právne systémy začali klasifikovať biblické pasáže ako „nenávistné“, viedlo by to de facto ku kriminalizácii kresťanskej teológie, morálky a kázania. Takýto vývoj by pripomínal totalitné režimy, ktoré určovali, čo možno veriť a hovoriť. Za socializmu sme zažili prenasledovanie Cirkvi, ak by som bol cynikom, tak by som povedal, že lepšie a milšie ako prenasledovať katolícku Cirkev v Kanade by bolo lepšie trošku poprenasledovať poslanca Millera, nech si uvedomí, kde je jeho miesto.

Kresťanská odpoveď: svedectvo, nie strach Kresťania nemajú reagovať hnevom, ale odvahou svedectva. Sv. Pavol napísal v Druhom liste Timotejovi: 1 Zaprisahávam ťa pred Bohom a Kristom Ježišom, ktorý bude súdiť živých i mŕtvych, pre jeho príchod a jeho kráľovstvo: 2 Hlásaj slovo, naliehaj vhod i nevhod, usvedčuj, karhaj a povzbudzuj so všetkou trpezlivosťou a múdrosťou. 3 Lebo príde čas, keď neznesú zdravé učenie, ale nazháňajú si učiteľov podľa svojich chúťok, aby im šteklili uši. 4 Odvrátia sluch od pravdy a obrátia sa k bájkam. 5 Ty však buď vo všetkom triezvy, znášaj útrapy, konaj dielo evanjelistu, plň svoju službu… (2Tim 4,1–5). Pravda sa nemeria prijatím spoločnosťou, ale vernosťou Kristovi.

Záver. Kultúra smrti začína kultúrou mlčania. Označiť Božie slovo za nenávisť je snaha umlčať hlas svedomia, ktorý usvedčuje svet z hriechu (Jn 16,8). Cirkev nemôže mlčať, pretože by tým zradila svoje poslanie spásy. Ako napísal Benedikt XVI.: „Mlčanie o pravde je formou spoluúčasti na zle.“

Branislav Krasnovský

Zdroj: LifeSite News, PCh24.pl, sprievodný obrazový materiál, zdroj – wikimedia commons


PODPORTE PORTÁL CHRISTIANITAS

Váš príspevok je životne dôležitý pre udržanie a ďalší rozvoj portálu.
Prosíme Vás, podporte nás sumou:

5 € 10 € 20 € 50 €

Bráňme spolu vieru, rodinu a vlasť!

PDF (formát pre tlač)

Najnovšie články

Pár slov o Medzinárodnej asociácii exorcistov (A. I. E.), satanovi a démonoch (2. časť)

Medzinárodný olympijský výbor zakáže všetkým transrodovým „športovkyniam“ účasť na svojich podujatiach

Bruselský moloch chystá novú orwellovskú vymoženosť – Európsky štít demokracie. Ten bude odhaľovať „dezinformátorov“, ako aj „chrániť voľby“

V Brazílii, kedysi katolíckej krajine, počet ľudí žijúcich v neformálnych zväzkoch už najnovšie prevýšil počet manželských párov